Cum au răspuns serviciile sociale din Europa la criza economică?

crizaServiciile sociale sunt o investiție cheie în capitalul uman, în protejarea, îngrijirea și creșterea capacității oamenilor în momente critice din viață. Impactul economic al crizei asupra oamenilor și asupra comunităților în multe țări a fost considerabil: pe de o parte a crescut cererea de servicii și de asistență, iar pe de altă parte au scăzut bugetele alocate acestor servicii, diminuând în felul acesta capacitatea lor de a răspunde cerințelor – fie că vorbim de sistemul general de protecție socială (șomaj, locuințe și alte beneficii), de serviciile de asistență socială sau de serviciile de asistență de specialitate (sănătate mentală, persoane fără adăpost, adicții, etc).

2014 a fost anul în care Europa a discutat și a creat diverse strategii pentru a supraviețui consecințelor crizei economice și sociale. Două mari organizații europene au investiti și au dedicat evenimente anuale dezbaterilor pe aceasta temă:

– IFSW (www.ifsw.org) – Federația Internațională a Asistenților Sociali care a organizat un seminar European pe tema: Economic Crisis in Europe – Challenge and Response of Social Work Profession (la care au participat peste 20 de țări europene/ România a fost reprezentată de către AsproAS – www.asproas.ro). În cadrul seminarului au fost identificate diferite modalități prin care asistenții sociali și asociațiile asistenților sociali au răspuns la criză și la programele de austeritate. IFSW a dedicat Ziua Mondială a Asistenței Sociale 2014 acestei teme. AsproAS – împreună cu CFCECAS (www.cfcecas.ro) – a derulat întâlniri și dezbateri cu asistenții sociali asupra modului în care asistenții sociali din România răspund crizei, a derulate sondaje în rândul asistenților sociali și a organizat Ziua Mondială a Asistenței Sociale cu sesiuni de discuții pe această temă. Multe organizații ale asistenților sociali din Europa au derulat activități naționale.

-ESN-(http://www.esn-eu.org) – European Social Network- care a organizat conferințe și workshop-uri pe această temă. ESN a dedicat 22nd European Social Services Conference workshops dezbaterilor privind impactul crizei asupra populației și asupra comunităților.

Iată câteva modalități de răspuns la situația de criză:

– Denmark, Finland, Spain, United Kingdom – au prezentat un model privind serviciile de îngrijire pentru persoanele vârstnice. Cele patru țări au promovat instrumente de management de performanță privind modul în care sunt produse și livrate serviciile de îngrijire și au publicat instrumente care să le permită să mențină calitatea serviciilor utilizând resurse bugetare mai mici;

– Polonia – serviciile sociale din Polonia s-au orientat spre “investiția socială”; serviciile au redirecționat resursele spre oameni și comunități. Polonia a dezvoltat un instrument ICT care a permis o investiție a politicilor sociale bazate pe evidențe; acest instrument a susținut orientarea resurselor bugetare în baza evidențelor privind nevoile;

– Germania – serviciile sociale s-au reorientat de la oferirea consilierii individuale la consilierea de grup;

– Finlanda – a reorganizat structura serviciilor astfel încât să fie posibilă coordonarea acestora cu resurse reduse și a implicat comunitatea în serviciile de îngrijire;

În România, CFCECAS a susținut eficientizarea bugetării ofertei serviciilor și a oferit consultanță asistenților sociali pentru a utiliza eficient resursele și timpul alocat furnizării serviciilor. AsproAS a realizat un sondaj în România privind problemele cu care s-au confruntat asistenții sociali ca urmare a crizei. Următoarele probleme au fost considerate prioritare de către asistenții sociali care au participat la sondaj: ca urmare a crizei a crescut numărul persoanelor care au avut nevoie de servicii de suport în asistența socială (78%), asistenții sociali confruntându-se cu o creștere a numărului de cazuri (78%); pe de altă parte, asistenții sociali nu au fost suficient de pregătiți să reorienteze serviciile de suport în asistența socială pentru a răspunde noilor problemelor generate de criză (61%), în condițiile în care tot mai puține servicii de suport în asistența socială au fost disponibile (59%). Bugetele destinate serviciilor de asistență socială au suferit diminuări majore (53%), iar asistenții sociali s-au confrunta cu deteriorarea condițiilor de muncă (55%). Fără supervizare profesională și suport, toate aceste situații au creat stress si epuizare profesională pentru asistenții sociali (66%).

Dat fiind faptul că încă suntem în situația de a face față consecințelor crizei, sperăm ca acest material să vă inspire pentru a transfera direcția serviciilor în care lucrați spre investiția socială -care pune în centru persoana – și spre un model bazat pe investiția în comunitate.

Mai multe informatii găsiți pe: http://www.esn-eu.org/news/324/index.html

Reclame
%d blogeri au apreciat asta: